
Проєкт «Психосоціальний супровід (ПСС) для дітей та батьків/опікунів у буферній зоні на сході України, який триває вже майже четвертий рік, ставить собі на меті «зрушити з місця» тему підтримки педагогів, запропонувати їм дієві практичні інструменти, щоб вчитель, був здатен допомогти собі, і й тим, хто поряд, у разі виникнення потреби. Тому в межах «Програми професійного зростання та емоційної підтримки педагогів» відбувся тренінг з фасилітації груп.
Тренуємо фасилітаторів
Через корона-кризу тренінг ми змушені були перенести в онлайн але головне, що він відбувся. Протягом цілого для тренінгу сертифіковані досвідчені тренерки НаУКМА занурили учасників у нюанси методики. Відкриті діалоги у школі – це майданчик діалогу для викладачів з діючими правилами; і простір професійного зростання для педагогів.
Основними завданнями Відкритих діалогів є:
- покращити атмосферу в колективі у школі;
- знайти вирішення спільних проблем школи;
- підтримати один одного.
На навчанні вчителі побачили, що типи сприйняття можуть бути різними і що це нормально. Говорили про відмінності традиційної роботи і фасилітації, говорили про принципи, правила і умови успішного процесу. Розглянули питання про те, хто ж такий фасилітатор, розбирали модель компетенцій, етичний кодекс та критерії ефективності.

Емоційно та жваво в межах тренінгу відбувся мозковий штурм «Найпоширеніші проблеми в школі. На що скаржаться вчителі?». Проблеми, які були озвучені учасники спочатку трансформували у запити, а потім, відпрацьовували в групах, коли самі вже випробовували свої сили в ролі фасилітаторів.
Тренерки НаУКМА активно використовували сучасні онлайн інструменти інтерактивного навчання, що на думку учасників, було цікаво і корисно.
«Відкриті діалоги» – крок за кроком до стресостійкості.
Ключовим тут є те, що методика занурює учасників в тему, спонукає брати активну участь у процесі обговорення проблемного питання, бути відкритими і ділитися власним досвідом у пошуку відповідей на важливі для учасників групи запити. Жваво, цікаво, нове, допоміжне – таким словами описували свій перший досвід проведення «Відкритих діалогів» учасники-новачки.
Процес фасилітації складається з чітких кроків:
- Вибір мети обговорення.
- Генерація ідей.
- Відбір, аналіз, прийняття рішень
- Впровадження рішень в життя.
Пройшовши всі ці кроки педагоги розуміють, що вони не одні з такою проблемою, що їх чують, що їх досвід важливий. Що атмосфера безпечна і їх позицію, висловлювання не будуть критикувати, осуджувати. Процес фасилітації ненав’язливо, але упевнено підштовхує педагога бути уважними до себе і близьких, бути небайдужим до проблем колег і відчувати себе потрібним групі.
На наступному етапі проєкту – імплементації – нові підготовлені фасилітатори будуть самостійно проводити «Відкриті діалоги» у своїх школах в Донецькій та Луганській областях.

Як зауважили учасники тренінгу, багато з яких по роду діяльності мають безпосередній стосунок до освіти, «Відкриті діалоги», були б не менш корисні – батькам і дітям старшої ланки.
Долучившись до організації тренінгу і маючи можливість оцінити затребуваність теми, помноженої на дієвість методики, додам лише, що школа виграла би, якщо з’явилася можливість розповсюдити «Відкриті діалоги», по навчальних закладах всієї країни, а не лише тих регіонів, які обрали міжнародні донори, за що їм, безумовно, велика вдячність.

Tags: #ПСС